Dost Siteler



SUBAP YANMASI VE SUBAP KAÇIRMASI SORUNU

Supap erimesi nasıl anlaşılır. Supap Arızası Belirtileri 
Motor supapları eridiğinde motor kompresyon kaçıracaktır, çekişi düşecektir, yakıt sarfiyatı artacaktır, motor rölanti devri düzensizleşecek, hızlanmada kesiklikler ve gaz yememe sorunu meydana gelecektir.
Özellikle lpg'li araçlarda  sıcaklığının daha fazla olması sebebiyle subap erimesi,yanması sorunu daha sık görülmektedir. Bu durumda supaplar ısıya karşı daha dayanıklı olarak değiştirilebillir. Bunun dışında lpg'li araçlarda belirli kilometrede (araç üreticisinin önerdiği) supap ayarı yapılması gerekebilmektedir.Subap iticili araçlarda subap ayarına ihtiyaç duyulmaz motor yağının ve yağ filitresinin düzenli değiştirilmesi yeterli olmaktadır.
Motor supaplarının sökülüp temizlenmesi ve kontrol edilmesinde dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır.
 Zamanla aşınan ve incelen (eriyen) supap tablasının sıcaklığa dayanımı azalır, bu durumda kısa sürede yanabilir.
Motor silindir kapağında emme ve egzoz supapları bulunur. Egzoz supapları daha fazla sıcaklığa maruz kaldığından dolayı, daha fazla aşınırlar.
Supap yanması meydana geldiğinde, bu supaplar genellikle egzoz supapları olacaktır. Supapların (egzoz) yanma-egzoz anında açık kalması, çok fazla ısınmalarına sebep olur, supapların açık kalma süresi arttıkça, çok ısınıp yanma eğilimleri de artar.
Eğer supap yayları eskimişse, supapların açık kalması süresi de bir miktar artacaktır.
Supap değişimi yapıldığında, set olarak tüm supaplar değiştirilir ve supap ayarı yapılır.
Supap tablaları yanma odasına açıldığından yüksek sıcaklıklara maruz kalırlar. Supaplarda (özellikle supap tablalarında) oyuk-çatlak-aşınma-yanma şeklinde supap arızaları meydana gelir.
 Subap oturma yüzeyi supap kafasının silindir kapağına oturduğu konik yüzeyli kısımdır, bu kısım yanma odasının sızdırmazlığı (kompresyon oluşması) açısından çok önemlidir. Supap oturma yüzeyindeki oyukluk-aşınma veya yanma, silindirlerde kompresyon kaçağına, kötü yanma olayına, çekiş kaybına, kesik hızlanmaya, düzensiz rölanti devrine, vuruntuya, arıza lambasının yanmasına sebep olacaktır. Supap başının,oturma yüzeyinin aşınması durumunda silindir kapağı işlenip supaplar değiştirilmelidir. 

Supap Yayı Arızası ve Supap Yaylarının Kontrolü

Supap yaylarının sağlamlığı; sertliklerinin özel alet ile ölçülmesiyle, supap boylarının (yük altında değilken) ölçülmesiyle, eğikliklerinin (gönyeden kaçıklık) bir gönye ve düz zemin yardımıyla ölçülmesiyle kontrol edilebilir. Aşınmış veya sertliğini-esnekliğini kaybetmiş supaplar, özellikle yüksek motor devirlerinde o kadar hızlı çalışırlar ki (saniyede 30-40 defa açılıp kapanmak durumunda kalabilir supaplar ve yayları), kapanmaya fırsatları kalmaz, bu durumda havada asılı kalır, yani kapanıp açılamaz,  motorda kompresyon kaybı, çekişin düşmesi (güç kaybı) ve fazla yakıt sarfiyatı meydana gelecektir. Yanma odasının şekline göre, supaplar ve  pistonlara çok yakın çalışıyorsa, piston üst ölü noktaya geldiğinde kapanmamış supap tablasına çarpabilir, bu durumda büyük arızalar meydana gelebilir. 

Subap Ayarının Bozulmasının Belirtileri

*Motor kompresyon kaçırır, 
*Çekiş düşer, 
*Motor soğukken çekiş iyice düşer (özellikle sabahları), 
*Rölanti bozulur, bazen stop etme sorunu görülebilir,
*Motor titreşimli - sarsıntılı çalışır,
*Supap vurma sesi duyulabilir
*Yakıt tüketimi artar,
*Egzozdan aşırı duman (beyaz) atabilir, 

*Soğuk ilk çalıştırmada çiğ benzin kokusu gelebilir. 
Supap ayarının bozulmuş olduğu, özellikle soğuk motorda daha net belirgindir çünkü motor soğukken bu boşluk miktarı daha da artar, metaller ısınınca genleşir ve bu boşluk kısmen azalabilir. Bu sebeple özellikle motor soğukken aracın yokuş çıkmaması, rampada bayılması gözlenebilir. Motor ısındığında, çekiş bir miktar artabilir veya soğukken çıkılamayan yokuş  çıkılabilir. Motorda eğer supap erimesi meydana gelmişse, motor soğukken de sıcakken de çekiş düşük olacaktır, hızlanmada kesiklik, tekleme vb. görülecektir.
Sosyal Ağlarda Paylaş :
Paylaş Tweetle Google+ Digg

0 yorum:

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar