Dost Siteler



DEBRİYAJ BASKI BALATA BAKIM VE ARIZA

DEBRİYAJ BASKI BALATA BİLYA ARIZASI;


 Kavrama Kaçırıyor

Kayma ve kaçırma sonucu oluşan büyük sürtünme kuvvetleri aşırı ısınmalara yol açar. Aşırı ısınma aşınmayı hızlandırır; balatanın yanmasına sebep olur. Volanın ve baskı plakasının yüzeyleri çabuk aşınır, çizilir, çatlar, yüzeylerde derin çukurluklar oluşabilir. Baskı plakasında meydana gelen ısı yayların gerilimlerini zayıflatarak bozulmalarına yol açar.

kaçırma özellikle yokuşlarda araca gaz verilirken hızlanamama, çekişte zayıflık yada ilk hareket sırasında duran aracı yerinden güçlükle kaldırma şeklinde kendisini gösterebilir.

Debriyaj çeşitli sebeplerden kaçırabilir. Pedal ayarının yanlış yapılması, baskı bilyesinin ayırma parmakları ile temasta kalmasına yol açar ve debriyaj pedalı tam bırakıldığı halde dahi kavrama kısmen çözülmüş olarak kalacağından kaçırma yapar. Çünkü baskı yaylarının bir kısım kuvvetleri alınmış yani; baskı kuvveti azalmıştır.

Çubukların bağlantılarındaki tutukluklar,geri getirme yaylarının kırık oluşu pedalın geri gelmesine kısmen engel olabilir ve bu nedenle kavrama tam kavraşma konumunu kazanamaz. Bu durumda ayarların yeniden ve doğru olarak yapılması gerekir.

Balatalı disk aşınmış, baskı yayları ile diyafram yaylar zayıflamış,balata yağlanmış veya ayırma parmakları yanlış ayarlanmış ise debriyaj kaçırır. Bu gibi hallerde disk veya baskı düzeninin komple değiştirilmesi gerekir.

• Kavrama ani tutuyor ve ses yapıyor

Önce çubuk bağlantıları kontrol edilmeli tutukluk yapıp yapmadığı anlaşılmalıdır.T utukluk yapma durumunda çubuklar ani boşalarak kavramanın ani kavraşmasına ve aracın sıçramasına sebebiyet verebilir. Motor bağlantılarının kırık olması da aynı sonucu doğurur.

Kavrama balatasının greslenmesi, balata yüzeylerinin cam gibi parlaması veya balatanın bulunduğu sac yastıklar üzerinde gevşemiş olması ani tutmaya ve sese yol açar. Bu durumda diskin değiştirilmesi gerekir. Balatanın bulunduğu mil üzerinde tutukluk yapmasıda aynı sonucu doğurur; milin frezeleri temizlenerek yağlanmalı ve tutukluklar giderilmelidir.

Motorun indirilip bindirilmesinden sonra ses yapıyorsa kavrama muhafazasının ekseni kaçıktır veya bağlantılar çarpık olabilir. Sebep ne olursa olsun eksen kaçıklıkları giderilmelidir.

• Ayırma durumunda disk dönmeye devam ediyor veya tutukluk yapıyor

Bu arıza kavrama tutmaya devam ederken balatalı disk pedal basıldığı halde volandan veya baskı plakasından tam ayrılmıyor demektir. Bu nedenle balatalı disk volan ile baskı plakasına sürtünmeye devam eder. Bu gibi hallerde vitesin sessiz değiştirilemediğinden,dişli seslerinden şikayet edilir.

Böyle bir şikayet sırasında ilk kontrol edilecek kısım pedal çubuk ayarıdır. Pedal boşluğu fazla ise pedalın tam sonuna kadar basılması halinde bile tam çözülme sağlanamaz. Eğer pedalın çubuk ayarı arızayı gideremezse kavramanın iç yapısına bakmak gerekir. Kavramanın iç arızaları balatalı diskin baskı plakasının çarpıklığından veya balatadaki gevşeklikten ileri gelir. Balata gevşemesinin başlıca nedeni debriyajın kötü kullanılmasıdır.

UYARI;

 Özellikle genç sürücüler kalkış sırasında tekerleklere patinaj yaptırma heveslerine kapılırlar. Bu heveslerin debriyaj balatasını sıyıracağını unutmamak gerekir. Patinajlı ani kalkışlar en azından debriyajın ve lastiklerin ömrünü azaltırlar
Ayırma parmaklarının ayarı da bozuk olabilir ve kavramanın tam ayırmasına engel olabilir. Ayrıca balatalı diskin göbeği debriyaj mili üzerinde tutukluk yapabilir.Mil frezelerinin temizlenip yağlanması arızayı giderir. Ancak frezeler sıyırmış ve deforme olmuşsa mili değiştirmek gerekir.

Motor bağlantı kulağının kopması,debriyaj pedalına basılırken motorun bulunduğu yerden hareketine,yer değiştirmesine;kaymasına yol açtığı için de kavrama tutukluğuna sebebiyet verebilir. Bağlantı kulağı yenileştirilmek suretiyle arıza giderilebilir.

• Kavrama kavraşmış durumda iken ses yapıyor

Sebebi tespit etmek için sesin kavramanın kavraşmış konumda mı yoksa ayırmış durumda mı geldiğine dikkat etmek gerekir. Pedala basılırken mi yoksa pedal bırakıldığı zaman mı sesin geldiğini saptamak zorunludur. Örneğin pedala basıldığı zaman ses kesiliyorsa sesler transmisyondan geliyor demektir. Ayrıca volanın göbeğinde bulunan ve prizdirekt milinin ön ucuna yataklık eden burcun aşınmış olması,yada yağsız kalması,kurumuş olması da sese yol açabilir. Bu tür sesler daha çok yatak sesleridir ve şüphesiz vites kutusundaki yataklardan gelir.

Debriyaj pedalının çalıştırılması sırasında yani pedala basıldığı ve pedal bırakıldığı sıralarda ses geliyorsa bağlantılar kurumuş kirlenmiştir. Sesler tamamen mekanizmanın mekaniği sürtünmelerinden kaynaklanır. Temizlenip yağlanmalıdırlar. Kavramanın kavraşmış konumunda sesler gelirse balatalı diskin frezeli göbeğindeki milin frezeleri üzerinde gevşeklik yapmasından kaynaklanır.

Balatalı diskin damper yayları zayıflar veya kırılmış olurlarsa ses yapmaları mümkündür.Bu durumda balatalı diskin değiştirilmesi gerekir. Motor ile transmisyon eksenleri arasındaki kaçıklık balatalı diskin prizdirekt mili üzerinde ileri geri hareket etmesine neden olur. Eksenlerdeki kaçıklıklar düzeltilerek giderilmelidir.

Debriyaj ayırdığı zaman duyulan sesler baskı bilyasının aşınmasından, yağsız kalmasından,tutukluk yapmasından ileri gelebilir. Bu durumda bulunan baskı bilyası debriyaj pedalına basıldığı zaman çalışmaya başlarken tiz sürtünme sesleri çıkartır; buna ötme denir.

Baskı bilyasının ötmesi halinde ya değiştirilmeli yada yağlanmalıdır.Kavrama ayırma parmakları düzgün ayırmazlarsa pedala basılınca balatalı diskin göbeğine sürtünebilirler. Parmaklar yeniden ve istenilen değerde ayarlanmalıdır.Volan göbeğinde bulunan prizdirekt klavuz yatağı aşınmış yada yağsız kalmışsa araç viteste ve debriyaj ayırırken ve hatta araç dururken yüksek perdeden inleme sesi yapar. Bu şartlar altında prizdirekt mili (klavuz yatak üzerinde yataklanmıştır) durmuştur ve fakat yatak ve krank mili dönmektedir.Sesin kesilmesi için yatak yağlanmalı yada değiştirilmelidir.

Diyafram tipi kavramada zayıflamış bulunan geri getirme yayları kavrama ayırırken ve motor rölantide çalışırken çıtırtı şeklinde ses yapar. Kavramayı sökmeden yayları değiştirerek sesi gideririz.
Sosyal Ağlarda Paylaş :
Paylaş Tweetle Google+ Digg

19 yorum:

  1. selamlar benim reno 19 1.6 arabanin baski balata setini degistirdim degitirdikten sonra vites gecislerinde motor sogukken bi sorun olmuyor motor isninca vites degirken ses yapiyor ayami uzun sure debreyajda basili tutupta degisirsem sorun olmuyor bu sorunu nasil giderebilirim saygilar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam Samet Bey,Renault 19 1.6 aracınızın baskı balatasını değiştiren usta tarafından kavrama ayarının yapılması gerekli.Saygılar.

      Sil
  2. İyi akşamlar Renault 12 marka aracım 10 yıl hiç kullanılmadı sonrasında araç kullanılmaya başlanınca ayağımı debriyajdan kaldırırken gıcır gıcır ses yapıyor ustaya gösterdim kullandıkça geçeceğini söyledi yaklaşık 1000 km yaptım seste azalma olmadı baskı değişmesini gerekir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Cemal Bey,Renault 12 aracınızdan debriyajı bırakırken gelen ses için öncelikle debriyaj pedalının ve debriyaj çatal ve telinin kontrol edilip paslanma benzeri durum oluşmadığından emin olun.Sorun bulunamaz ise bir kaç bin kilometre daha kullanıp seste değişim olmaz ise debriyaj takımı (baskı+balata+bilya) yenilene bilir.Saygılar.

      Sil
  3. Selam 2.3 Fiat ducato 2014 aracim gaz verdiğim halde hızlanma yapmiyor. Vites geçişlerinde problem yok titreme ve sesde yok bunun sebebini baskı balata olarak düşünüyorum acaba oylemidir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam 2014 model 2.3 Fıat Ducato aracınızın ön tekerlerine takoz koyup el freni çekili şekilde motoru 2 bin devir civarında sabit tutup 2. viteste debriyajı yavaş yavaş tamamen bıraktığınızda motor stop etmiyor çalışmaya devam ediyorsa büyük olasılıkla debriyaj sisteminde sorun olabilir.Akslardada sorun olma ihtimaline karşı ustanın bizzat kontrol etmesinde fayda var.Saygılar.

      Sil
  4. Mrb. 92 ecxel var bnde araba vitesdeyken debriyaja tamamen sertce kökledigin zaman bile arac duruk ken titreme oluyo istop edicek gibi oluyo ama etmiyor bu nasil bir arizadir ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba 1992 model Hyundai Excel aracınızın ateşleme sistemindeki parçaların öncelikle kontrol edilmesi ayrıca karbüratörün temizlenip gaz ayarının yapılması doğru olur.Gaz ayarının bozuk olmasından dolayıda benzer problem yaratabilir.Karbüratörlü araçlarda lpg gaz ayarı yapma başlıklı sayfamıza göz atmanız yararlı olur.Saygılar

      Sil
  5. Merhabalar 2011 fiorino aracım var. 1 viteste kalkarken titreme oluyor.2000 devir üstü kaldırdığımda titreme kesiliyor.rampa çıkarken anı vites dususlerinde turbo devreye geçene kadar kısa süreli hantallasma yaşıyorum. Sebebi baskı balata mıdır? Teşekkür ederim şimdiden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Gürkan Bey,2011 model Fıat Fiorino aracınızın hava filitresi ve yakıt filitresi ayrıca debriyaj balatası ve aks kafalarının kontrol edilmesi sorun bulunamaz ise arıza tespit cihazına bağlanıp kontrol edilmesi ayrıca egr valfinin temizlenmesi doğru olur.Saygılar

      Sil
  6. Merhaba 94 dogan slx aracıma gaz ayarı yaptırdım rolantısı düşmüyor km 50 kuruş yakıyor ne yapmam lagzım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba 1994 model Doğan Slx aracınızın avans ayarının ve karbüratörün,ateşleme sistemindeki parçaların kontrol edilip gaz ayarının yapılması doğru olur.Motor yağının iyi durumda olduğundan emin olun,egzos sisteminde tıkanıklık var ise akşam saatlerinde motor sıcakken gaz verdiğinizde kor halini alıyorsa egzos sistemi tıkalı olabilir.Porya bilyalarının yıpranması ön tekerlerin zor dönmesine ve yakıtın artmasına neden olabilir.Ön tekerleri hava ya kaldırıp elinizle çevirdiğinizde rahat dönmesi gerekir.Karbüratörlü araçlar lpg gaz ayarı yapma başlıklı sayfamıza göz atmanız yararlı olur.Saygılar

      Sil
  7. Selamun aleyküm. Aşağıda paylaştığım linkteki vidyodaki sesin sebebi nedir? İlk kalkış anında gelen ses.

    https://www.youtube.com/watch?v=Bn3Ncrrze9o

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam videoyu izledim.Öncelikle motor ve şanzuman kulaklarının aksların ve fren tertibatının kontrol edilmesi doğru olur.Motor ilk kalkış yaparken kulakların yıpranmasından dolayı motorun ileri yada geri hareketiyle motor içindeki parçalar birbirine temas ediyor olabilir.Ayrıca fren ve akslardaki sorunda benzer seslerin çıkmasına neden olabilir.Yapılan kontrollerde bir sorun bulunamaz ise debriyaj takımının kontrol edilmesi doğru olur.Debriyaj çatalının öncelikle kontrol edilmesi uygun olur.Saygılar

      Sil
  8. merhaba,
    aracımı astra h 1.3 dizel debriyaj balatası yukardan kavrıyor ancak benim sorunum vites değiştirirken ayağımı debriyajdan çekerken (tam kavrama noktasında ) vurma sesi geliyor,damper yaylarından olabilirmi? akslarda sorun olmadığı söylendi,bakımları yapıldı,volanttan yada balata üzerindeki yayların boşluğundan olabilirmi, volant oldukça pahalı bi parça

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Opel Astra H 1.3 Dizel aracınızın motor ve şanzuman kulaklarının öncelikle kontrol edilip sorun olmadığına bakılmalı.Sorun bulunamaz ise debriyaj sisteminin hidrolik yağı yenilenerek havası alınıp debriyaj merkezleri kontrol edilebilir.Sorun devam ederse debriyaj setinin kontrol edilmesi gerekli.Volanda sorun olma ihtimalini düşük görüyorum.Saygılar

      Sil
  9. Slm bir Opel Astra g debriyaj plakasını değiştirdim.Luk marka ilk takıldığında debriyaj sertlesti.ikinci defa sokup takınca bu defa debriyaj yumuşadı problem yok gibiydi.ayni gün içinde 150km şehir dışı yaptım herşey çok normal.ertesi sabah arabayı çalıştırdıktan 1 e taktım sanki araç halen bosta.arci az itince araç normale döndü.ertesi sabah gene aynı problem ne yaptıysam araç viteslere kolay giriyor ama motor gücünü tekerleğe vermiyor.araci ustaya götürdüm alt merkez üst merkez. Bilya rekor ne değiştirmek bu sefer tekrar pedal sertleşti ve yumuşatıyor.usta bile kafayı yedi.ayrica ben deli oldum.bir çok ustaya aradı.herkesin aklı durmuş gibi nasıl olur diye.Pedal yumuşayıncaya baskı balata yapışıyor.obur turlu pedal sertleşiyor.umarim sorunu anlata bilişim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam Mehmet Bey,Opel Astra G aracınızın debriyaj baskısında yada volan yüzeyinde sorun olabilir.Öncelikli yapılması gereken debriyaj hidroliğinin yenilenip havasının alınarak kontrol edilmesi doğru olur.Saygılar

      Sil
    2. Sorun çözüldü.volana uyumsuz debriyaj plakası takilmis.uyumlu plaka sorunu çözdü.tesekkur Ali usta...

      Sil

Popüler Yayınlar