Dost Siteler



ATEŞLEME SİSTEMİ ARIZALARI

               ATEŞLEME SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR?

 ATEŞLEME SİSTEMİ GÖREVİ:Benzinli motorlarda,yanma odasında sıkıştırılmış, yakıt hava karışımının buji ile ateşlenmesini sağlar


PARÇALARI: Akümülatör, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, platin, kondansatör, tevzi makarası ile buji ve buji kablolarından oluşur. (Elektronik ateşlemede platin ve kondansatör bulunmaz.Bu parçaların yerine eletronik transistör görev yapar) 

1. Akümülatör (Batarya):Elektrik enerjisini  depolar ve gerektiğinde bu elektrik enerjisini araçtaki elektrikli alıcılara gönderir.

2. Kontak Anahtarı :Döndürme hareketi ile devreyi açma- kapama (kesme )özelliği olan elektrikli anahtardır. 


3. Endüksiyon Bobini: Akü'den gelen 12 voltluk  gerilimi  20-35 bin volta yükselten devre elemanıdır.



4. Distribütör: Endiksiyon bobininde oluşan yüksek voltajı ateşleme sırasına göre (1-3-4-2) bujilere gönderir.

ATEŞLEME SİSTEMİNDE OLUŞAN ARIZALAR

1- Buji kablo uçları kirlenmiştir, zımparayla temizlenir.

2- Buji kabloların yalıtkanı sertleşmiş veya çatlamış olabilir. Ateşlemenin şaseye atlamasına neden olabilir. Kabloların yenilenmesi gerekir.Teklemeye ve düzensiz çalışmaya neden olabilir.

3- Ateşleme bobini zayıf veya çalışmıyor, bobinden distribütöre giden kablo çıkarılarak ateşleme kontrolü yapılabilir.Kablo distribütör kısmından çıkarılıp motor üzerine 1 - 2  santim  yaklaştırılır, marş yapılarak kıvılcım kontrolü yapılabilir.

4- Ateşleme bobini üzerinde, kablolarında, distribütör kapağında, buji porseleni üzerinde veya distribütör içinde ıslaklık veya oksitlenme olabilir. Ateşleme gerçekleşmiyceği için motorun çalışmamasına neden olur.

5 Distribütör kapağı çatlak ise ateşleme kıvılcımının başka yere sıçramasına neden olabilir. Motorda tekleme yada çalışmama durumları görülebilir.  


6-Distribütör kapağının ortasındaki karbon ( kömür ) deforme olmuş olabilir.Motorun çalışmamasına sebep olur. Kömür yüksek voltajı tevzi makarasına iletemez bu durumda ateşleme gerçekleşmez

7- Bujiler bozulmuş, kirlenmiş veya ıslanmıştır. Porselen çatlamış, tırnak aralıkları  kurum bağlamış olabilir. Motorun çalışmamasına yada teklemesine sebep olur.


 8-Tevzi makarası yağlanmış yada kirlenmiş olabilir.İnce zımparayla temizlenmesi sağlanır.


 9-Vakum avans bozulmuş olabilir. Motorun düzensiz çalışmasına sebep olabilir

10-Avans ayarı bozulmuş olabilir. Motor soğukken yada sıcakken çalışmamasına neden olabilir


 

11-Yağmurlu havalarda suyun içinden geçerken, ateşleme sistemine su gelmesi durumunda araç stop edebilir. Distribütör iç kısmı ve kablo giren yerleri, buji kabloları ve buji kurulanmalıdır.



AKÜNÜN BAKIMI

• Elektrolit seviyesi plakaların 1 cm üzerinde olacak şekilde saf su ile tamamlanır.

• Kutup başları oksitlenmiş ise, sıcak su dökülerek ve zımpara yapılarak temizlenmelidir. Sonra kablolar akünün kutup başlarına sıkıca takılmalıdır.

• Akümülatörün üzerinde toz ve pisliklerin birikmesine izin verilmeden sık sık temizlenmelidir. Bu pislikler akünün deşarj (boşalması) olmasına neden olacaktır. Bu temizlik ılık su ve temiz bir bezle yapılmalıdır.

• Araç üzerinde Elektrik kaynağı yapılacaksa akü kutup başları sökülmelidir. Aksi takdirde şarj dinamosu (alternatör) arızalanır.

• Akünün kutup başları ters bağlanmaması gerekir. Aksi halde Konjektör (regülatör).arızalanır.

• Kışın akümülatörün donmaması için akü tam şarj edilmelidir.

Akünün iki kutup başı herhangi bir metalle birbirine değdirildiğinde kısa devre yaparak patlar.

Akü bakımında akü eleman kapaklarının kapalı, üzerindeki hava alma deliklerinin açık olduğuna dikkat edilmelidir. Her hangi bir yangın veya kısa devre durumunda akü kutup başlarını sökmek gerekir. Sökerken önce (- eksi kutup) sökülür.

•Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir.

• Akümülatörde takviye işlemi ; Aküsü deşarj olmuş bir araçta, başka bir aracın aküsünden yararlanılarak marş yapılmasına takviye işlemi denir. Bunun için iki akü bir birine takviye kablolar ile bağlanmalıdır. Bu işlem (+) kutup (+) ya (-) kutup (-) ye gelecek şekilde paralel bağlantılı olmalıdır. Aracın 12 voltluk aküsüne; 12 voltluk takviye akü paralel bağlanarak takviye işlemi yapılmalıdır.

ÖNEMLİ: Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılamaz, bu araçlar ile otomatik vitesli araçlar çekilerek ve itilerek de çalıştırılamaz. Yapılırsa elektronik göstergelerine ve otomatik vites sistemine zarar verebilir.

Sosyal Ağlarda Paylaş :
Paylaş Tweetle Google+ Digg

31 yorum:

  1. Merhaba proton 416 99 1.6 motor aracim tekliyor lpg ve benzinde cig atiyor ve devir yukselince boguluyor gibi syop ediyor aracimin sorunu nedir acaba bana yardimci olurmusunuz sayin ustalarim kucuk bi ilde yasiyorum dogru adam gibi bi usta yok anlayamadilar gaz kelebegi temizlet dediler hava akis desimetresini degistir dediler yaptim ama arabam yine ayni

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Okan Bey,1999 model Proton 416 1.6 aracınızın öncelikle arıza tespit cihazına bağlanıp kontrol edilmesi doğru olur.Arıza cihazında sorun gözükmez ise ateşleme sistemindeki parçaların kontrol edilmesinden sonra lambda değerlerinin kontrol edilmesi doğru olur.Saygılar.

      Sil
  2. selamın aleykum ali bey 94 model fiat tipo aracımda marşa bastığımda ses geliyor ancak boğularak duruyor ve araba çalışmıyor 2. veya sonraki denemelerimde arabadan hiç ses gelmiyor yalnız vurdurarak çalıştırabiliyorum ayrıca kırmızı ışıklarda vb yerlerde durakladığımda bazen kendiliğinden stop ediyor araba ısındığında sorunsuz fakat park edilip 10 dk sonra tekrar çalıştırmaya çalıştığımda tekrar ses geliyor ancak boğularak araba çalışmıyor 2. ve sonraki denemelerimde de aynı sorun var radyo çalışıyor göstergeler farlar çalışıyor rolanti düzgün gaz ayarı normal sadece aküden şüpheleniyorum sizce sebebi nedir tşkler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam 1994 model Fıat Tipo aracınızın akü'sünün ve şarj dinamosunun test cihazıyla kontrol edilip akü'de yada şarj sisteminde sorun olup olmadığı kontrol edilmeli.Bu işlemi oto elektrikcide ücretsiz yaptıra bilirsiniz.Sorun bulunamaz ise marş motorunun ve ateşleme sistemindeki parçaların kontrol edilmesi doğru olur.Ayrıca akü kutup başlarının ve marş motoru elektrik bağlantısının sıkı ve temiz şekilde bağlı olduğundan emin olun.Saygılar.

      Sil
    2. aküyü değiştirince sorun ortadan kalktı teşekkür ederim ilginize

      Sil
  3. Mrb aracim 92 model dogan l aracimda bugun normal calisirken karburotorden pat pat sesler gelmeye basladi arac calisigo fakat gaz yemiyo aracin en kisa buji kablosunu cikardigim zaman patilama kesiliyo gaz yiyo ama bu sefer gaza basinca patilamaya basliyo yerinden oynatmadim dah buyuk bi sorun cikarmasin diye ama sorunun ne oldugunuda anlayamadim yarsimci olursaniz sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Şeref Bey,1992 model Doğan L aracınızın ateşleme sistemindeki parçaların tamamının kontrol edilip karbüratör içindeki mikserin kontrol edilerek fazla miktarda gaz akışı olmadığı kontrol edilerek karbüratöre düzensiz hava girişi kontrolü yapılarak hava yakıt karışım ayarının kontrol edilmesi doğru olur.Öncelikle ateşleme sistemi parçalarının ve karbüratörün ve gaz akışının kontrol edilmesi doğru olur.Sorun bulunamaz ise subaplarda problem olabilir.Saygılar

      Sil
  4. merhabalar 98 model enjeksiyonlu uno marka aracım da düşük devirde gidişinde sendelemeler var. Ayrıca yakıtı da dogan şahin kadar hatta üste bile çıkabilir. Buji ve kabloları akü dispritör kapağı tevzi mkarası bobin yeniledim yinede aynı başka problem ne olabilir . Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Eren Bey,1998 model Fıat Uno aracınızın oksijen sensörünün kontrol edilip karbüratörün tamamen temizlenip,avans ayarınınve subap ayarının kontrol edilip,gaz beyni içinde biriken pislik boşaltıldıktan sonra gaz ayarı yapılması uygun olur.Saygılar

      Sil
  5. Slm usta dogan slx 97 model enjeksiyondan karburatore cevrilmis gazda calismiyo benzinde calisiyo fakat tekleme yapiyo acill yanit

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam 1997 model Tofaş Doğan Slx 1.6ie aracınızın karbüratörünün tamamen temizlenip ayarları yapılıp benzinde ve gaz'da hava yakıt karışım ayarlarının yapılması doğru olur.Ayrıca ateşleme sistemindeki parçaların ve avans ayarının kontrol edilmesi gerekli.Saygılar

      Sil
  6. Slm ustam 97sahin s tempra motor aracim benzinde 3bindevire gelince tekleme yapmaya basliyor lpg de bariz sekilde cekis dustu 100km hiza bile zar zor cikiyor tup ayarinin cok iyi oldugunu belirtiyolar gel gelelim arac kullanmaktan sogudum degistirmedigim yeri kalmadi supap ayarida yapildi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam 1997 model Tofaş Şahin S aracınızın öncelikle triger kayış sente ayarının ve avans mekanizmasının kontrol edilmesi doğru olur.Sorun bulunamaz ise karbüratörünün tamamen temizlenip ayarlarının yapılması uygun olur.Ayrıca motor çalışırken subaplardan ses geliyor ise subaplarda sorun olabilir.Saygılar

      Sil
  7. Slm aleykum ustam bende mitsubishi 1.6 lancer var aracimda giderken arac 2000.3000 devire dogru tekleme yapiyo bujileri bobinleri kablolari hepsi orjinal aldim taktirdim yine ayni sikinti devam ediyo cihaza baglatiyorum bobin 2 diyo bu ucuncu bobin ne yapacagim bilmiyorum yardimci olursaniz sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam Ersin Bey, Mitsubishi Lancer 1.6 aracınız lpg'li ise akü kutup başlarını söküp 15 dakika bekledikten sonra akü kutup başlarını takıp direk benzin'e alarak durum kontrolü yapabilirsiniz.Sorun lpg sistemindeki hatadan ileri geliyor olabilir.Saygılar

      Sil
  8. Merhabalar,1993 model doğan slx kullanıyorum.arabayı biraz sıkıştırınca distribütörü ısınıyor.arabayı stop ediyorum tekrar çalıştırırken kıv kıv kıv Edip kalıyor çalışmıyor.daha sonra distribütör üzerine biraz su döküp tekrar marşa basınca veya bi müddet bekleyince çalışıyor.sizce sorun ne olabilir acaba bu sebepten bi kaç ustaya gösterdim bi türlü çözüm bulamadılar.yardimci olursanız sevinirim çünkü sık sık bu sorun oluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Cabbar Bey,1993 model Doğan Slx aracınızın distribütör üzerinde bulunan ateşleme modülünde yada buji kablolarında sorun olabilir.Saygılar

      Sil
  9. Hocam aracım 86 model 1.6 Ford taunus. Sorunu sadece sabahları çok geç veya hiç çalışmaması. Bir kez çalıştıktan sonra sorun kalmıyor sadece uzun süreli yani akşamdan sabaha kadar beklediğinde sabah çalışmıyor. Bobin,tevzi makarası,dispiratör kapağı,buji kabloları yeni değişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Umut Bey,1986 model Ford Taunus 1.6 aracınızın avans ayarının ve gaz ayarının kontrol edilmesi gerekli.Saygılar

      Sil
  10. Merhaba Ali Usta. 96 1.4 tek nokta enjeksiyonlu lpg-benzinli opel corsa aracım var. Araç 2 3 gün çalışmayınca ve havalar da yağışlı olunca araç çalışıyor ama bir kırmızı ışıkta durunca araç duruyor ve sonra 15 dakika marşa basa basa çalışıyor. Bir türlü ateşleme yapmıyor. Son zamanlarda artık park edilen yerden sabahları da aynı şeyi yapmaya başladı.
    Saygılarımla
    Hasan KAYA

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Hasan Bey,1996 model Opel Corsa 1.4 aracınızın ateşleme sistemindeki parçaların kontrol edilerek gerekli görülenlerin yenilenmesi doğru olur.Oto elektrikcinin kontrol etmesinde fayda var.Saygılar

      Sil
  11. SELAMIN ALEYKÜM HOCAM HAYIRLI AKŞAMLAR SUZUKİ CARRY 1991 MODEL ARACIM VAR UZUN SÜRE AKŞAMDAN SABAHA GİBİ SÜRE ÇALIŞMADIĞINDA TEK SEFERDE ALMIYOR VE 3-5 SEFER SONRA ALIYOR VE DÜN HİÇ ÇALIŞTIRAMADIM. BUJİ VE BUJİ KABLOLARINDA MI, YOKSA AKÜ ZAYIFLIĞINDAN MI YAPAR ACABA ? VEYA BAŞKA BİR SORUN MU VARDIR?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam 1991 model Suziki Carry aracınızın ateşleme sistemindeki parçaların,avans ayarının ve gaz ayarının kontrol edilmesi doğru olur.Aracı direk lpg'de çalıştırıyorsanız gaz beyni içinde biriken pislik boşaltıldıktan sonra gaz ayarı yapılması doğru olur.Karbüratörlü araçlarda lpg gaz ayarı yapma başlıklı sayfamıza göz atmanız yararlı olur.Saygılar

      Sil
  12. Sa aracım 91 model şahin aracımın bujisi ve aküsü yeni değişti ama kırmızı ışıkta durdugumda sarsılıyor veyyatta durdugumda araba stop ediyor ne yapmam lazım ateşleme bobini mı arızalı acaba yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam Mehmet Bey,1991 model Şahin aracınızın karbüratör etrafından düzensiz hava girişi alabilecek boşlukların kapatılıp gaz ayarının ve avans ayarının öncelikle kontrol edilmesi doğru olur.Karbüratörde düzensiz hava girişi alabilecek boşluk yok ise ateşleme sistemindeki parçaların özellikle platin meksefe distribütör kapağı,tevzi makarası ve buji kablosunun kontrol edilmesi doğru olur.Saygılar

      Sil
  13. selamunaleykim Ali bey 2009 ford momdeo 2.0 tdci aracim var yaqmurlu havalarda abs ve asr isiqi birlikte yaniyor kendi kendine rolantide 1200 devirlere cikiyor ayrica arada bir kasilip titretiyor. kuru havada pek yapmiyor sizce elektrik sikintisi olabilirmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam Özkan Bey,2009 model Ford Mondeo 2.0 Tdci aracınızın tekerlek kısmındaki abs ve asr sensör bağlantı soketlerinin gevşeme ve kirlenme durumuna karşı kontrol edilmesi doğru olur.Saygılar

      Sil
  14. Ali bey aracım doğan l sabahları gazda çalışmıyor ve aynı şekil benzinden çalışmıyor boğuluyor arsayı sık yapmıyor normalde sabahları çalışan bi araç gazda bu jiler ve kablo lar değişti bide çalışıncada ısındıkan sonra stop ettiğim zaman tekrar çalıştırdigim zaman marşı uzun basarak çalıyor normalde kontağı çevirdiğimde direk çalışan bi araçtı bu kardan sonra böle sorunla karşılaştım sebebi ne olabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Tofaş Doğan L aracınızın avans ayarının, karbüratör ve gaz ayarının kontrol edilmesi doğru olur.Saygılar

      Sil
  15. Merhaba Ali bey
    araç 70 model anadol distrübütör elektronik sıkışık trafikte stop ediyor marşa basınca çalışıyor gaz verince sorun yok rolantiye düşünce stop ediyor
    modülün problemli olabileceğini düşündüm yeni modül aldım değiştirdim distribütörü yerine söktüğüm gibi taktım ama araç çalışmadı hatayı nerde yaptım yada sorunun kaynagı başka yerdemidir
    teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba 1970 model Anadol aracınızın stop etme sorunu için ateşleme sistemindeki parçaların ve gaz ayarının kontrol edilmesi doğru olur.Distribütörü büyük olasılıkla yanlış şekilde takmış olmalısınız.Distribütörü sökerken tevzi makarası hangi konumda ise takarkende aynı konumda takılması gerekir.Bu sorun için önerim Sente ayarı yapılıp motor ısındıktan sonra avans ayarınında yapılması doğru olur.Saygılar

      Sil

Popüler Yayınlar