Dost Siteler



SİLİNDİR KAÇAK TESTİ

SİLİNDİR KAÇAK TESTİ NASIL YAPILIR;

Silindir kaçak testi, sente konumunda olan silindirin buji yuvasından yanma odasına basınçlı hava vermek suretiyle hava kaçaklarının yerini ve kaçağa sebep olan arızalı parçanın kesin tespit edilmesi için yapılır.

Silindir kaçak testinin amacı, bir motorun yalnızca bujilerini sökerek piston, segman, silindir, emme supabı, egzoz supabı, kapak contasından kaçak ve yanma odasında çatlak olup olmadığının kesin olarak tespit edilmesini sağlar.

Böylece, çok az zaman harcayarak ve gereksiz masrafa girmeden arızalı parçaların kesin olarak tespit edilmesi sağlanır.Silindir kaçak testinin temel prensibi sente konumunda olan silindirin yanma odasına buji yuvasından basınçlı hava vererek, havanın kaçmasına sebep olan arızalı parçayı tespit etmektir. Bu test, özel silindir kaçağı test cihazı ile yapılabileceği gibi her tamircinin kendisinin yapacağı adaptör ile de sonuç almaşı mümkündür. Yanma odasına verilen havanın basıncının 7-14 bar (kg/cm2) olması gerekir.

Silindir Kaçak Testinin Yapılması ve Yorumlanması;

1- Motor çalışma sıcaklığına ulaşana kadar çalıştırılıp durdurulur.

2- Motorun bütün bujileri sökülür.

3- Karbüratör hava filitresi sökülür.

4- Radyatör kapağı açılır..

5- Karter havalandırma borusu sökülür.

6- Birinci silindir senteye getirilir.

7- Cihazın ayarı yapıldıktan sonra adaptörü, birinci silindir buji yuvasına takılır.

8- Yanma odasına basınçlı hava verilir,

9- Cihaz üzerindeki göstergeye bakılır. Göstergede % 5 kaçak okunması

normal kabul edilir. % 20 yi aşan kaçak miktarı motorun verimsiz çalıştığını

ifade eder. Bu durumda arızalı parçaların değişmesi gerekir.

10 - Kaçak miktarı tespit edildikten sonra, kaçağın yeri aranır.

- Karter havalandırmadan gelen hava, piston, segman ve silindirin

aşınma miktarım gösterir.

- Karbüratör hava boğazından hava sesi dinlenir. Hava sesinin

duyulması, emme supabından kaçak olduğunu gösterir.

- Egzoz borusu çıkışından hava sesi dinlenir. Hava sesinin duyulması,

egzoz supabından kaçak olduğunu gösterir.

- Radyatör içindeki soğutma suyu içinde hava kabarcıklannın görülmesi

yanma odasında çatlak olduğunu veya conta anzası olduğunu gösterir.

- Komşu silindirden hava çıkması conta arızasını gösterir.

11-Aynı işlemler sıra ile diğer silindirler için yapılır.

Atmosfer Basıncı, Vakum, Manifold Vakumu

a) Tanımı:Dünyayı çepeçevre saran hava tabakasına atmosfer denir. Atmosferde %21 oranında oksijen, % 78 oranında azot, % l oranında su buharı ve diğer gazlar bulunur. Atmosferin, deniz seviyesindeki l cm2 alana düşen ağırlığına da atmosfer basıncı denir ve değeri 1,033 kg/cm2 dir. Atmosfer basıncı deniz seviyesinden yükseldikçe azalır. Otuz kilometre yükseklikte ise yok denecek kadar azdır.

Atmosfer basıncının altındaki basınç değerlerine vakum denir. Vakum

kısaca düşük basınç demektir. Manifold vakumu ise, emme zamanında pistonların

silindir içinde meydana getirdiği vakumun, emme manifoldundaki etkisidir.

Önemi: Normal bir motorda, motor rölanti devrinde çalışırken manifold vakumunun

değeri 17 - 22 inç civa sütunudur. Manifold vakumu, gaz kelebeğinin açıklık durumuna göre belirli değerler alır. Bu vakumun ölçülmesi ile motor supapları,piston, segman, silindir aşıntıları, avans ayan, rölanti karışım ayan, supap açılma zamanlarının doğruluğu, egzoz sisteminde tıkanıklık olup olmadığım anlamak mümkündür.

Vakumu ölçen cihaza vakummetre denir. Vakummetre emme manifolduna

veya manifolddan vakum alan bir yere sızdırmaz olarak bağlanır.

Manifod Vakumunun Ölçülmesi ve Yorumlanması:

1- Motor çalışma sıcaklığına ulaşana kadar çalıştınlır.

2- Emme manifolduna vakummetre, motora da takometre bağlanır.

3- Marş vakumu ölçülür.

4- Motor çalışırken manifold vakumu ölçülür.

Marş Vakumunun Ölçülmesi:

Marş vakumu, motor hakkında ön fikir edinmek için ölçülür. Bu kontrol için;

- Endüksiyon Bobini yüksek voltaj kablosu sökülür.

- Gaz kelebeği kapalı, jikle kelebeği açık konuma getirilir.

- Emme manifoldu ile ilgili bağlantı uçları varsa (karter havalandırma gibi)

bağlantılar sökülerek delikleri kapatılır.

- Marşa basılarak manifold vakumu ölçülür. Ölçüm sırasında motor devri

100 devirden aşağıda olmamalıdır.

Vakummetrede okunan değer yüksek, cihazın ibresi sabit duruyor ise

motorun iyi durumda olduğu; değer düşük, ibre sabit ise bütün silindirlerde

kompresyon düşüklüğü tahmin edilerek işleme devam edilir.

Sosyal Ağlarda Paylaş :
Paylaş Tweetle Google+ Digg

10 yorum:

  1. Merhaba benım mazda 323 sedan var arac lpg calısmıyor benzınde calıstırıp gaza gecırıyom sorun kalkıyor ama istop edıp bır kac dakka bekledıkten sonra lpg de calısmıyor anlıyamadım ben herkes bısey söyluyor ustalardan kafam karıstı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Mazda 323 aracınızın lpg sistemi elektrik bağlantılarının oksitlenme gevşeme durumuna karşı kontrol edilip gaz kesici valf ve lpg anahtarının kontrol edilmesi gerekli.Sorun bulunamaz ise lpg beyni içinde biriken pislik boşaltıldıktan sonra bilgisayarlı gaz ayarı yapılması gerekli.Saygılar

      Sil
  2. Slm hocam benim kartal slx var motor tamiri yeni yapıldı ilk gün bindim çok güzeldi birkaç gün sonra performans düşüklüğü yaşadım subap ayarı gerekir mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam Sefa Bey,Tofaş Kartal Slx aracınızın motor tamiri yapılan yerde ön kontrolün yapılması doğru olur.Sorunun yakıt ayarından yada avans ayarından olduğu düşüncesindeyim.Saygılar

      Sil
  3. Hocam aracım 86 model 1.6 Ford taunus. Soğukken ne benzinde nede gazda çalışmıyor. Fakat 1 kere çalıştıktan sonra sorun kalmıyor. Tevzi makarası dispiratör kapağı bobin buji kabloları yeni değişti. Bobine az elektrik geldiğini söyledi bir usta nedeni ne olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Umut Bey,1986 model Ford Taunus aracınızın platin ve meksefesinin yenilenip avans ayarının yapılıp durum kontrolü yapılması doğru olur.Saygılar

      Sil
  4. Merhabalar. Benim aracım 98 model honda civic. Aracla benzindeyken seyir halindeyken gaza manuel olarak geçiş yaptım gaz bitince tekrar benzine geciş yapmadı ve stop ettim gazı elimle kapattım fakat gaz yemedi. Tekrar calıstırmak için ugrastım fAkat ne benzinde nede gazda çalışmadı. Marş dönüyor marşı bıraktıgımda ise egsozdan patlama ile kara dumN atıyor sebebi ne olabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Ali Bey,1998 model Honda Civic aracınızın akü kutup başlarını söküp 15 dakika bekledikten sonra tekrar bağlayın.Lpg deposunun vanasını kapatıp,Lpg anahtarını benzin konumuna alıp çalıştırmayı deneyin.Sorunun kaynağı lpg anahtarında, map sensöründe yada benzin pompasında olabilir.Aracınız yine çalışmaz ise ustanın kontrol etmesi doğru olur.Saygılar

      Sil
  5. Ali abim selamun eleykum bir sorum olacak sana müsait bi zamanında yardımcı olur yanıt verirsen sevinirim. Bende ford escort 95 cl var abi araba pat pat edip gaz kesiyor motoru yeni yapıldı buji ve kabloları yeni değişti neden yapabilir bir fikrin olursa sevinirim abicim şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleykümselam 1995 model Ford Escort Cl aracınızın ateşleme sisteminde yada karbüratöründe yada gaz beyninde sorun olabilir.Sorunu daha çok yüke bindiği zaman yokuşlarda yapıyor ise ateşleme sisteminde sorun olması yüksek olasılık.Distribütör kapağında yada tevzi makarasında endüksiyon bobininde sorun olabilir.Gaz beyninde veya karbüratörde sorun var ise test etmek için benzinde çalıştırıp aynı sorunun devam edip etmediğini kontrol edebilirsiniz.Saygılar

      Sil

Popüler Yayınlar