MOTOR VE ARABA HAKKINDA GENEL BİLGİLER;
ATEŞLEME SİSTEMİ
Benzinli motorun
ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.
Bezinli motorlarda
bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır. Benzinli motorlarda bulunan distribütör'
ün en önemli görevleri endüksiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere
dağıtmanın yanı sıra, platin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu
sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını
sağlamaktır.
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.
Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,
bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.
YAKIT SİSTEMİ
Benzinli motorun
yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır:
yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.
yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.
Dizel motorun yakıt
sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, besleme pompası,
mazot filtresi, enjeksiyon pompası, enjektör, ısıtma kızdırma bujileri, yakıt
göstergesi.
Hava filtresinin
görevi, karbüratöre giren havayı süzmek ve ve sessiz emiş sağlamaktır. Hava
filtresinin tıkanmasını önlemek için basınçlı hava ile temizlemeliyiz. Öte
yandan, hava filtresi tıkalı olan motor zengin karışımla çalışır. Filtre yine de
temzilenmeden motor hala çalıştırılırsa motor boğulur.
Karbüratör, emme
manifoltu üzerindedir ve sadece benzinli motorlarda olur. Benzin-Hava karışımını
ayarlar. Karbüratörün karıştırma oranı 1/15'tir.
Jikle devresinin
görevi, soğuk havalarda motorun çabuk çalışmasını sağlamaktır. Jikle devresi
karbüratörde bulunur. Jikle kelebeği, karbüratörün hava giriş deliği önünde
bulunur.
Yağ filtresi yağı
süzer ve temizler.
Silindir içindeki yanmış
gazlar egzost manifoldu ile dışarı atılır.
Egzost
susturucusu, basınçlı olarak çıkan yanlış gazların sesini azaltır. Eğer
aracın egzostundan fazla ses çıkıyorsa susturucu patlak olabilir.
Supap ayarı, en önemli
motor ayarlarından biridir. Soğuk ve sıcak ayar olarak ikiye ayrılır.
Bir aracı kış şartlarına
hazırlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini kışlık pozisyona almak ve
otomatik jikle kışlık pozisyonuna çevirmektir.
Araçta yakıt ikmali
yapılırken motor stop edilir.
Ayağımızı gaz pedalından
çeksek bile motorun hala çalışmasını sağlayan devre rölanti devresidir.
Yakıtın içinde
toz-su-pislik vs. varsa motor tekleyerek çalışır.
Yakıt sistemi
ayarlarından biri rölanti ayarıdır.
Boğulmuş bir motoru
çalıştırmak için gaz pedalına sonuna kadar basılarak marş yapılır.
Motor ısınıca stop
ediyorsa karbüratöre de bakılmalıdır.
Araç kulanırken yakıt
tasarrufu için
hava filtresi temizlenmeli,
Karbüratör ayarları yapılmalı,
Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
Rölanti yüksek olmamalıdır,
Eskimiş bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
Fren ayarlarının sıkı olmaması,
Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
gerekmektedir.
hava filtresi temizlenmeli,
Karbüratör ayarları yapılmalı,
Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
Rölanti yüksek olmamalıdır,
Eskimiş bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
Fren ayarlarının sıkı olmaması,
Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
gerekmektedir.
Aracın fazla yakıt
yaktığını anlamak için eksozuna bakılır. Eğer egzost rengi siyahsa fazla
yakıt yakıyor olabilir.
YAĞLAMA SİSTEMİ
Yağlama sisteminin
parçaları:
Karter-yağ
pompası,
Filtre,
Gösterge,
Seviye çubuğu,
Yağ kanallarıdır.
Filtre,
Gösterge,
Seviye çubuğu,
Yağ kanallarıdır.
Motorda yağın bazı
görevleri:
Sürtünmeyi
azaltmak,
Aşınmayı önlemek,
Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak,
Soğutmaya yardımcı olmak,
Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir.
Aşınmayı önlemek,
Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak,
Soğutmaya yardımcı olmak,
Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir.
Karterin önemli
görevlerinden bazıları:
Motor bloğunun altını
kapatmak ve yağa depoluk etmektir.
Araçta motor yağı
kontrol edilirken kontak anahtarı kapatılır ve 4-5 dakika beklenir. Yağ
ölçümü yapılırken araç düz durumda olmalıdır. Yağ seviyesi yağ çubuğuyla
ölçülür, ve yağın seviyesi yağ çubuğunun iki çizgisi arasında olmalıdır. Yağ
seviyesi normalin çok altında iken motor çalıştırılırsa motor ısınır ve yanar.
Motor yağı
değiştirilirken motor sıcak olmalıdır.
Motorlarda genellikle
20-50 W numara motor yağı kullanılır. Motorun yağı karterin altındaki tapa
açılarak boşaltılır. Yeni motoryağı ise süpap muhafaza kapağı üzerindeki
kapaktan doldurulur.
Motor yağı ve yağ
filtresi belli km'lerde mutlaka değiştirilmelidir.
Motorda yağ basıncı
yoksa, yağ
yok,
filtre tıkalı,
yağ pompası arızalı,
ya da yağ müşiri arızalı olabilir.
filtre tıkalı,
yağ pompası arızalı,
ya da yağ müşiri arızalı olabilir.
Motorun yağ
eksiltmesinin sebeplerinden bazıları:
Karter contasnın yırtılması,
sekman ya da silindirlerin aşınması,
karterin delik olması,
tapadan yağ sızdırmasıdır.
Karter contasnın yırtılması,
sekman ya da silindirlerin aşınması,
karterin delik olması,
tapadan yağ sızdırmasıdır.
Yağ yakan motorun
eksoztundan mavi duman çıkar.
Marşa basılıp motor
çalıştırıldığında yağ lambasının sönmesi gerekir.
Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir.
Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur.
Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir.
Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur.
SOĞUTMA SİSTEMİ
Su ile soğutma
sisteminin bazı parçaları:
Radyatör,
Vantilatör,
Devir daim pompası,
Termostat,
Hararet (ısı) gösterici,
Hararet (ısı) müşiri,
İlave su kabı,
Fan motorudur.
Vantilatör,
Devir daim pompası,
Termostat,
Hararet (ısı) gösterici,
Hararet (ısı) müşiri,
İlave su kabı,
Fan motorudur.
Radyatör, soğutma
suyuna depoluk eder. radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır.
Termostat silindir
kapağı su çıkışındadır. Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar.
Devir daim pompası
vantilatör kayışından hareket alır. Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına
yollar.
Hava soğutmalı motoru,
su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör
ve su pompasının olmamasıdır.
Vantilatör kayışı V
şeklindedir. Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır. Vantilatör kayışı
hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devir daim pompası
ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır. vantilatör kayışı koparsa motor
hararet yapar.
Soğutma sisteminde su
azalıyorsa
silindir kapak contası
arızalı veya radyatör delik,
radyatör kapağı bozuk,
radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
kalorifer hortumları delik veya
termostat arızalı olabilir.
radyatör kapağı bozuk,
radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
kalorifer hortumları delik veya
termostat arızalı olabilir.
Motorun hararet
yapmasının nedenleri:
->Radyatör
peteklerinin tıkanması,
->radyatörde suyun azalması,
->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
->termostatın arızalı olması,
->motor yağının azalması,
->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
->otomatik fanın arızalı olmasıdır
->radyatörde suyun azalması,
->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
->termostatın arızalı olması,
->motor yağının azalması,
->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
->otomatik fanın arızalı olmasıdır
Radyatöre konacak suyun
seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır.
Çok sıcak motora
rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur.
Motor bloğundaki su
kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır.
Radyatöre konacak suyun
içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir.
Su olduğu halde motor
fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır.
Donmayı önlemek için
radyatöre antifriz ilave edilir.
Termostatı sökülmüş
motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer.
Motorun çok sıcak
çalıştırılması motoru çekişten düşürür.
Motor çok sıcakken
radyatöre soğuk su konulursa, radyatör, silindir kapağı ve blok çatlayabilir.
Çok sıcak bir motorda
radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen
atılınca radyatör kapağı açılır.
Araçta ısı (hararet)
göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir.
Motor, çalıştıktan sonra
çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak
olabilir.
Motor ısısının aniden
yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir.
MARŞ SİSTEMİ
Marş sistemi motora
ilk hareketi verir.
Parçaları:
-akü,
-kontak anahtarı,
-marş motoru,
-volan dişlisidir.
-kontak anahtarı,
-marş motoru,
-volan dişlisidir.
Marşa basıldığında marş
motorunun bediks dişlisi volanın üzerindeki dişlilerle kavraşır ve volanı
döndürür.
Volan da krankı
döndürerek, motora gerekli ilk hareketi verir.
Marş durumunda marş
motoru hiç dönmüyorsa:
akü bitik,
akü kutup başları gevşek,
akü kutup başları oksitli,
marş otomatiği arızalı,
marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir.
akü bitik,
akü kutup başları gevşek,
akü kutup başları oksitli,
marş otomatiği arızalı,
marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir.
Motor çalışırken marş
yapılırsa volan dişlidi, marş motoru ve marş dişlisi zarar görür.
Marşa basıldığında marş
motoru dönmez, korna da çalmaz ise sorun aküde-kutup başlarında
olabilir.
Akü başka bir aküyle
takviye yapılacaksa her iki akünün (+) kutup başları (+) kutup başlarıyla, (-)
kutup başları ise (-) kutup başlarıyla birleştirilir. Her iki akünün de voltajı
aynı olmalıdır.
Dijital göstergeli
araçlarda akü takviyesi yapılmaz.
Marşa basma süresi 10-15
saniyedir. Fazla basılırsa akü biter.
Marş yapıldığında tık
diye bir ses gelip, marş motoru çalışmıyorsa akü kutup başları gevşek olabilir.
Vantilatör kayışı
hareketini volant kasnağından alır ve pervaneyi -devirdaim pompasını- şarj
dinamosunu çalıştırır. Kayış koparsa vantilatör pervanesi - devirdaim pompası ve
şarj dinamosu hareket.
ŞARJ SİSTEMİ
Şarj sistemi,
motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar
ve aküyü şarj eder.
Şarj sisteminin
parçaları:
alternatör,
konjektör (regülatör),
şarj lambası,
vantilatör kayışıdır.
konjektör (regülatör),
şarj lambası,
vantilatör kayışıdır.
Alternatör, krank
mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik
enerjisine çevirir. Bazı araçlarda alternatör değil, şarj dinamosu
bulunur.
Konjektör
(regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar.
Aracın devri arttıkça alternatörden çıkan akım ve voltajı ayarlar, tesisata ve
aküye gönderir.
Şarj lambası,
şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder. Yani alternatör, konjektör vs.
arızasını belirtir.
Bir araç için gerekli
elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar.
Akü, motor çalışmazken
ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler.
Vantilatör kayışı çok
sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir.
Vantilatör kayışının
koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır.
Motor çalışırken
ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış
olabilir.
Motor çalıştığı halde
şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör
kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir.
Aracın durdurulup
kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları:
- Şarj ikaz lambasının
yanması.
- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi.
- Yağ lambalarının yanmasıdır.
- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi.
- Yağ lambalarının yanmasıdır.
Konjektör ayarı bozuksa
akünün su kaybı çok olur.
Araçta ampuller sık sık
patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı
olabilir.
Marşa basılıp motor
çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir.
AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ
Aydınlatma
sisteminde, sigortalar, kablolar, farlar, park lambası, sis lambası, plaka
lambası, gösterge lambası, iç aydınlatma lambası, bagaj aydınlatma lambası, gibi
lambalar vardır.
İkaz sisteminde,
sinyaller, fren ikaz lambaları, geri vites lambası, korna bulunur.
Her elektrik elemanı
gibi araçlarda bulunan aydınlatma ve ikaz sistemi gibi elektrikli devrelerde
de:
akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır.
akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır.
Bu sistemlerin en
önemli arızaları:
kısa devre,
kablo kopukluğu,
akü bitmesi,
akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği,
ampul yanması,
sigorta atması,
anahtarların arızalanmasıdır.
kısa devre,
kablo kopukluğu,
akü bitmesi,
akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği,
ampul yanması,
sigorta atması,
anahtarların arızalanmasıdır.
Fren müşiri ikaz
sisteminin bir parçasıdır.
Farlardan bir kısmı ya
da hiçbiriyanmıyorsa, sigortası atık olabilir.
Flaşör
arızalanınca sinyal lambası yanmaz.
Sigortalar atıksa bunun
yerine aynı amperde sigorta takılır.
Far anahtarı bozuksa
farlar yanmaz.
Isı göstergesi
çalışmıyorsa, ısı göstergesi müşiri arızalı olabilir.
Aracın fren lambaları
yanmıyorsa, fren müşiri arızalı olabilir.
Fren lambalarından biri
yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampulu yanmış olabilir.
Farların bakımı
yapılırken, far ayarı yapılır.
Farlardan biri sönük
yanıyorsa far kablo bağlantısı gevşemiş veya paslanmış olabilir.
Sigortanın görevi, kısa
devre olduğunda sistemi korumaktır.
GÜÇ AKTARMA ORGANLARI
Güç aktarma organları
sırasıyla:
Debriyaj, vites kutusu,
şaft, diferansiyel, akslar, tekerleklerdir.
Difarensiyelin
görevi, gücü arttırmak, kendine gelen hareketi 90 derece kırıp akslar yardımıyla
tekerleklere iletmek, virajlarda içteki tekerleği az, dıştakini fazla döndürerek
kolay ve rahat viraj almayı temin etmektir.
Kavrama
(debriyaj) motorla vites kutusu arasındaki irtibatı keserek vites değiştirme
olanağı sağlayan aktarma organıdır.
Akslar,
diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler.
Vites kutusu, aracın
hızını ve gücünü ayarlar.
Araç hareket halindeyken
ayağımız debriyaj pedalı üzerinde devamlı durursa debriyaj balatası
aşınır.
Aracın ilk çalışması
esnasında bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj pedalına sonuna kadar
basmanın faydası vardır.
Debriyaj balatası
yağlanırsa debriyaj kaçırır. Debriyaj teli koparsa araç vitese
geçmez.
Vites değiştirirken
debriyaj pedalına basılır.
Araç geri vitese
takılmak istendiğinde takılmıyorsa, debriyaj pedalından ayak çekilip yeniden
basılır.
Aktarma organlarında yağ
olarak, dişli yağı kullanılır.
Vites değiştirirken ses
geliyorsa, debriyaja tam basılmamıştır.
Ani ve sert duruş kalkış
yapmak debriyaj balatasını sıyırabilir.
Vites kutusu bakımı
yapılırken yağa ve yağ kaçağına dikkat edilir.
LASTİKLER
Lastiklerin yeri, her
altı ayda bir ya da her 10.000 km'de yer değiştirilerek aşınmalar
denklenmelidir.
Lastiklerdeki ağırlık
dengesinin bozukluğu demek olan balans oluşursa araçta titreşim oluşur. Bu
titreşimler en çok direksiyon simidinde hissedilir.
Lastik değiştirilirken
kriko takılınca el freni çekili olmalıdır.
Lastiklere normalden az
hava basılırsa lastikler sürekli olarak ortadan aşınırlar ve araç titrer. Aracın
lastikleri araca binileceği zaman kontrol edilir.
Dubleks lastik iç
lastiği olmayan lastiktir.
Karlı havalarda zincir
çekici tekerlerin ikisine de takılır.
Isınmadan dolayı lastik
hava basıncı artmışsa hiçbirşey yapılamaz.
Latiklerin üzerindeki
rakamlar lastik ebatlerını belirtir.
Bir tekere dubleks,
diğer tekere şamyelli lastik takılırsa araç bir tarafa çeker.
Bijonların temizliği
kuru bezle yapılır.
FRENLER
Araçta el freni
duran aracı sabitlemek için kullanılır. El freni kopmuş ise el freni tutmaz. El
freni çekili durumda unutulup yola devam edilirse kampanalar ısınır ve fren
tutmaz.
Araç üzerinde 3 tip
fren bulunur:
-Motor freni (kompresyon
freni)
-Ayak freni
-El freni
-Ayak freni
-El freni
Ayak freni 3
tiptir:
-Hidrolik fren
-Havalı fren
-Karma fren
-Hidrolik fren
-Havalı fren
-Karma fren
Fren sisteminin bazı
parçaları şunlardır:
-Fren pedalı
-Merkez pompası
-Fren boruları
-Tekerlek silindirleri
-Fren diski
-Fren balatası
-Kampanalar
-Fren ayar sistemleri
-Merkez pompası
-Fren boruları
-Tekerlek silindirleri
-Fren diski
-Fren balatası
-Kampanalar
-Fren ayar sistemleri
Havalı frenli bir araçta
üsttekilere ilaveten hava tüpü ve kompresör bulunur.
ABS frenin
avantajları, frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmaması ve fren mesafesini
kısaltmasıdır.
Fren yapılmasına rağmen
aracın hızı azalmıyorsa, fren hidroliği yok veya azalmış hatta fren
ayarları gecşek olabilir. Fren sistemine yağ sızmış olabilir. Fren sisteminde
kaçak olabilir.
Soğuk havalarda el freni
çekil durumda bırakılırsa fren balataları donarak yapışır.
Fren sisteminde hidrolik
azalmışsa hidrolik yağı ile takviye edilir.
Ayak frenine
basıldığında ön ve arka tekerlekler birlikte durur.
Araç çalışıyor fakat
hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir.
Aracın kampanaları aşırı
ısınmışsa fren ayarları bozuk olabilir.
Ön lastiklerin biri yeni
biri eskiyse frenlerken araç bir tarafa çeker.
Westinghouse tipi frenli
bir arabada hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren
tutmaz.
Hava frenli araçta hava
basınç göstergesi basınç göstermiyorsa araç olduğu yerden
kaldırılamaz.
ÖN DÜZEN SİSTEMİ
Ön düzen sistemi,
aracın dönüşünü sağlar. Direksiyon simidi, direksiyon mili, sonsuz dişli, sektör
dişli, rot, eğri rot, kısa rot, rotbaşı bu sistemin bazı
parçalarıdır.
Direksiyon kutusu
yağı kontrol edilmelidir. Araçta çekme, gezme vs. varsa servise
gidilmelidir. Kamber/ Kaster/ King-pim/ rot ve direksiyon kutusu ayarları gibi
ayarları vardır. Ayarsızlık ve dişlilerin aşınması, direksiyon boşluğu artırır.
Ayrıca rot başlarının
aşınması ile direksiyon kutusu arızaları da direksiyon boşluğunu artırır.
Ön düzen ayarları
bozuksa ön lastikler içten ve dıştan aşınır.
Direksiyon zor dönüyorsa
lastik hava basıncı normalden azdır.
SÜSPANSİYON SİSTEMİ
Süspansiyon sistemi,
araç tekerlerinin aracın şasi ve gövdesiyle birleştirildiği sistemdir.
Yaylar (helezon yay), yaprak yaylar (makaslar) ve amortisörlerden
oluşur.
Helezon yaylar otomobil
türü araçlarda makaslar ise genellikle ağır hizmet araçlarında
kullanılır.
Yaylar, yoldan
gelen darbe titreşimleri üzerine alır. Yayların salınımını amortisör
kontrol eder.
BAKIMLAR
Günlük bakımda
motorun yağına, suyuna, fren hidroliğine, yakıtına, lastik hava
basınçlarına, ışık ve ikaz sistemlerine bakılır.
Haftalık bakımda
vantilatör kayışı gerginliği, akü bakımı yapılır.
Akü bakımı yaparken akü
dış yüzeylerinin ve kutup başlarındaki oksitlerin sodalı su ve sıcak su ile
temizlenmesine, plakaların 1 cm üzerine kadar saf su ilave edilmesine, eleman
kapak deliklerinin açık tutulmasına, kışın akü donmasın diye akü tam şarj
ettirilir, dijital göstergeli araçta asla akü takviyesi yapılmaz.
Akü kendiliğinden
boşalıyorsa akünün üst kısmında pislik birikmiş olabilir.
Kısa devreden dolayı
yangın olursa akü kutup başları çıkarılır.
Akü 2 kutup başı arasına,
her iki kutup başına değen bir madeni parça konulursa akü kısa devre olup
patlar.
Yağlı tip hava
filtresinin bakımı yapılırken sökülen parçalar gaz yağı ile temizlenir.
Yeni bir araçta 0-2000
km arası ilk kullanım süresine rodaj denir. Rodaj süresi çalışan parçaların
birbiriyle alışma süresidir. Rodaj süresince aşırı sürat yapılmaz, ani duruş
kalkış yapılmaz, motor tam güç konumunda çalıştırılmaz, uzun süre sabit hızda
gidilmez.
DİZEL MOTORA AİT BAZI BİLGİLER
Dizel motorlarda
silindire sadece hava doldurulur ve yanma sıkıştırılmış havanın üzerine
enjektörden yakıt püskürtülmesiyle sağlanır.
Dizel motorların yakıt
sisteminde günlük yaplacak işlerden biri mazot-su ayırıcısı veya filtre
ya da yakıt deposundan yakıt sisteminin suyunun alınmasıdır.
Dizel motorlarda yanma
enjektörden yakıt püskürtmekle olur. Enjektörler kendilerine enjeksyon
pompasından gelen mazotu silindirlerdeki sıkıştırılmış havanın içine püskürterek
yanmayı sağlarlar.
Enjeksyon pompası,
besleme pompası ile depodan gelen yakıtı basınçlı olarak enjektörlere
yollar.
Dizel motorun
çalışmamasının bir nedeni, hava yapmış olmasıdır. Hava yapmanın
nedenleri:
-yakıtın bitmesi,
-boru ve rekorların gevşemesi,
-yakıt borularının sökülmesi,
-filtrenin temizlenmesi veya değişmesidir.
-yakıtın bitmesi,
-boru ve rekorların gevşemesi,
-yakıt borularının sökülmesi,
-filtrenin temizlenmesi veya değişmesidir.
Dizel motorlarda
egzost dumanı siyah çıkıyorsa yakıt pompasına, enjektöre ve hava
filtresine bakılır. Ayrıca dizel motorlarda marş yapıldığında marş motoru
dönüyor ancak motor çalışmıyorsa yakıt filtresi de takılı olabilir.
Özellikle soğuk
havalarda dizel motoru kolay çalıştırabilmek için kızdırma bujileri
kulanılır.
0 yorum:
Yorum Gönder